4 de des. 2023

Electroencefalogrames en temps real en el lloc de treball

El títol us pot semblar sorprenent o, fins i tot, ciència ficció però ja hi ha qui ho està aplicant. Les millores en els sensors d’electroencefalogrames (EEG), que ara ja no necessiten gel conductor, i la incorporació de la intel·ligència artificial han obert la porta dels EEG al món laboral. Comentem-ne un parell d’exemples.

Auriculars amb elèctrodes EEG

Potser també us haurà passat el que comentaré ara. A mi m’ha passat moltes vegades; sense anar més lluny, el dia abans d’escriure aquest text. Anava caminant pel carrer i vaig passar per davant d’un aparador, sense aturar-me. Al cap d’uns metres em vaig adonar que havia vist una cosa que m’interessava i vaig tornar enrere; efectivament, allà hi havia el que pensava. El nostre cervell té una enorme capacitat per avaluar imatges i discriminar-ne parts, el que no és tant ràpid és, després, com el que hem vist es converteix en accions físiques (per això no em vaig aturar en sec i vaig haver de tornar enrere).

Raigs X de seguretat

Llegeixo en un article de la revista IEEE Spectrum que l’empresa InnerEye estudia fer servir EEG en el sistema de raigs X dels aeroports. La idea és que les imatges escanejades van passant molt ràpid i la persona no és capaç de prendre decisions prou de pressa. Però si captem les ones de l’EEG, un sistema d’intel·ligència artificial pot fer-ho per ell i indicar immediatament quina és la maleta que, per exemple, conté una pistola. Evidentment, la persona ha d’haver estat entrenada en l’anàlisi de les imatges i la localització dels potencials objectius; però, un cop acabat l’entrenament, la combinació persona-EEG-ordinador permet l’anàlisi a una velocitat molt superior que si ho fes la persona sola.

Detecció de l'atenció i l'estrès

Una altra empresa, Emotiv, proposa monitoritzar els treballadors d’una empresa qualsevol per aconseguir que siguin més productius i, al mateix temps, més feliços. Podeu llegir més informació a la revista IEEE Spectrum.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari