Avui he tingut ocasió de parlar amb unes quantes persones amb càrrecs de responsabilitat tant a FECSA-ENDESA com a GESA-ENDESA. Em deien que els costa trobar enginyers del perfil que consideren adequat i em preguntàven quants enginyers industrials amb l'especialitat elèctrica sortien cada any.
Jo els he contestat que entre Barcelona i Terrassa uns 15 cada any i s'han posat les mans al cap. Diuen que amb això n'hi ha per una o dues empreses i que se'n necessiten molts més. Els que havíen estudiat a l'ETSEIB (que eren la majoria) recordàven que a la seva època (i a la meva també) en sortien uns 60 cada any.
La pregunta és, per què? Com és que els estudiants es deixen atreure per especialitats (intensificacions) més mediàtiques encara que les posibilitats de colocació siguin més dubtoses que no pas per les que tenen colocació assegurada?
Acabo de finalitzar els estudis de Enginyeria tecnica especialitat electrica, que he realitzat en combinació amb una feina.
ResponEliminaAra que he acabat, i m'agradaria continuar estudiant, tot son problemes:
- Es dificil combinar els estudis superiors amb treball.
- Es necessari cursar una prova d'acces per als tècnics.
Si hi ha mancança d' enginyer superiors elèctrics perquè no poseu més facilitats als tècnics per continuar???
No seria millor deixar de ser tant elitistes i adaptar els estudis a les necessitats de la societat.
I finalment, aquestes empreses no podrien agafar tècnics i completar la seva formació?
En el teu comentari no deixes clar quins estudis són els que vols fer. Intueixo que estàs parlant de la possibilitat d'obtenir el títol d'Enginyer Industrial després del d'Enginyer Tècnic Industrial. Respecte aquesta possibilitat, hi ha dues qüestions a tenir en consideració:
ResponEliminaa) D'ordre pràctic. Els estudis d'ETI són especialistes i els d'EI són generalistes; per tant en els d'EI es veuen menys continguts (malgrat haver-hi dos anys més) de l'especialitat triada que en els d'ETI. Els estudiants que es decideixen a estudiar EI després d'ETI solen fer una especialitat diferent ja que les matèries d'especialitat dels darrers dos cursos solen ser (des d'un punt de vista pràctic) de nivell igual o inferior a les d'ETI.
b) De tipus polític. Una carrera és de cinc anys i l'altra de tres però totes dues comencen des del mateix nivell. Per tant es dóna prioritat als estudiants que han començat la carrera des del començament sobre els que vénen d'altres carreres ja que aquests no encaixen correctament al pla d'estudis doncs les distribucions de matèries per cursos no són equivalents i cal tenir present que moltes d'elles vénen fixades pel BOE. Un problema semblant el tenim a l'EI amb els estudiants que fan la intensificació elèctrica i els que no la fan. Els de la intensificació arriben a quart havent fet ja algunes assignatures de la intensificació i els altres no les han fet i allí es troben tots junts a l'assignatura Tecnologia Elèctrica (que el BOE no permet fer abans de quart) amb uns nivells d'entrada totalment diferents els uns dels altres i tots a la mateixa classe (ja que el nombre d'estudiants no permet fer grups diferenciats).
Esperem que els nous plans d'estudis, clàrament orientats a dos cicles, permetin resoldre aquests problemes.