Són molts els elements elèctrics que hi ha dins un tren, alguns són molt evidents com l'enllumenat, el condicionament d'aire o els motors de tracció que fan avançar el tren i altres poden passar més desapercebuts com tots els automatismes que gestionen el funcionament del tren.
L'energia del tren prové de la catenària i pot ser en corrent continu o altern. Les tensions habituals estan entre 500 V i 3000 V i cada xarxa (metro, tramvia, ADIF-RENFE, FGC) té la seva. El cas de l'AVE és una mica especial ja que l'alimentació de la catenària és a 25 kV de corrent altern.
El sistema de tracció del tren ha de controlar els motors per tal de fer una arrencada suau però amb molta potència (per a vèncer la inèrcia a l'arrencada) i després ha de variar la velocitat sense brusquetats. Normalment treballen amb diversos motors amb paral·lel. En el cas dels trens amb diversos cotxes tractors (com en el metro, trens de rodalies, etc.) els motors dels cotxes tractors treballen en paral·lel entre si de manera que cada cop que a un tren se li afegeix o treu una unitat cal que el sistema de control ho tingui en consideració.
Si els motors de tracció són de corrent continu cal un convertidor anomenat trossejador o "chopper" per a variar-ne la velocitat mentre que si són de corrent altern s'utilitza un ondulador. En alguns models de trens es pot veure (des de l'andana oposada a la que estan aturats) unes caixes o portelles a la part inferior on hi diu el nom del convertidor que hi ha dins.
A l'hora de frenar els convertidors extreuen energia del motor (que actúa com a generador a la frenada) i la retornen a la catenària. Si la catenària està sense alimentar en aquell moment o no pot absorbir l'energia de frenada llavors aquesta s'envia a unes resistències. Quan un tren frena utilitzant les resistències és probable que faci una certa pudor de cremat ja que a l'escalfar-se les resistències es crema la pols que poden tenir acumulada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari