4 de maig 2015

El transport d’electricitat – La xarxa de transport



La xarxa de transport d’electricitat està formada, principalment, per línies de 400 i 220 kV. Les subestacions (de les que parlarem un altre dia) són els nusos de la xarxa de transport. Les línies de 400 kV són les que es fan servir quan s’ha de transportar l’energia a més distància o se n’ha de portar més quantitat.

Si ens fixem en la part que correspon a Catalunya del mapa de la xarxa de transport, veurem que hi ha línies de diferents colors. Les de color vermell són les de 400 kV i  veiem que hi ha unes quantes subestacions a la xarxa en els que s’hi connecten diverses línies. Aquestes subestacions principals són molt poques: Ascó, Vandellòs, Sentmenat, Rubí, Pierola i Begues. En la malla de 400 kV hi ha altres subestacions en els que només s’hi connecten una o dues línies però, en total, la xarxa de 400 kV té molt poques subestacions.

Mapa

La malla de color verd correspon a la xarxa de 220 kV en la que observem que hi ha moltes més subestacions perquè és on es connecten els transformadors que donen servei a la xarxa de distribució. En el mapa també hi apareixen línies de distribució de 110 o 132 kV (color blau).

Si ens fixem en la zona més propera a Barcelona (degut a les elevades concentracions d’indústria i població) observarem que hi ha parts en les que la densitat de línies és molt gran i cal fer una ampliació per a poder veure-les mínimament bé. En l’entorn de Tarragona també hi ha força línies però encara és possible veure-les sense ampliació.

2 comentaris:

  1. S'esta parlant de més interconnexions amb Europa de 400, que n'opines?

    Es pot aprofitar bé la nova línia de 400 o te alguna mancança?

    ResponElimina
    Respostes
    1. No tinc costum de posar aquí opinions personals, però respondré les teves preguntes.

      Tal com són actualment els sistemes elèctrics i les tecnologies de generació, a la Península Ibèrica li manca interconnexió amb Europa. Però penso que no és convenient fer-ne més per Catalunya sinó que les properes s'haurien de fer més cap a ponent.

      Les xarxes de transport al nord de la Península i al sud de l'Estat Francès no són molt mallades ni molt fortes i penso que convindria augmentar el mallat; especialment al sud de l'Estat Francès. Pel costat oriental, totes les interconnexions passen per Baixàs i van a entroncar a La Gaudiere. Si un dia hi ha una avaria greu en una d'aquestes subestacions es perdrà quasi tota la interconnexió.

      La nova línia de 400 kV es pot aprofitar bé. Aprofitar bé no vol dir que sempre hagi d'estar al 100%. De fet el més habitual és que tingui marge ampli per permetre fer recolzament en cas de necessitat a qualsevol dels dos costats.

      A més, el fet d'haver fet l'enllaç en corrent continu potser li treu una mica de robustesa en el manteniment de la freqüència però, en canvi, permet un bon control dels fluxos de potència entre un costat i altre.

      Espero haver respost suficientment a les teves preguntes.

      Elimina

Deixa el teu comentari